Tips för att fota hästhoppning utomhus!

Jag tänkte jag skulle tipsa om några bra grejjer man kan tänka på när man fotar på hopptävling.

1. Placeringen
När man först kommer till en tävling är det viktigt att man hittar en bra plats att stå på. Självklart kan man ju förflytta sig runt lite senare, men det är alltid bra att en viss plats där man vet att man kan få bra bilder.
Det man bör tänka på är att man får en bra bakrund, vilket iof kan vara väldigt svårt på en tävlingsplats, men man kan alltid försöka få en så bra plats som möjligt. Sedan så är det viktigt att man får ett bra ljus. Jag själv brukar alltid försöka få in solen från sidan.

2. Vinkeln lal
Det finns såklart massa olika vinklar man kan fotografera ur, men det är två stycken vinklar som jag alltid har som grundvinklar när jag fotar. Självklart kan man när man känner sig säkrare testa nya.   En sak du bör tänka på är att aldrig fota när hästen är påväg efter en landning. Inget lyckat enligt mig!

- Rakt framifrån
Denna vinkeln kan vara lite dum på det sättet att det ibland kan se ut som om hästen är lite lång i kroppen, men om man beskär från översta bommen kan det bli riktigt snyggt! Ett tips om du fotar i denna vinkeln är att du fotar när hästen är på väg upp.

- Snett framifrån
Min favorit! Man får med i stort sett hela hästen och det blir snyggt helt enkelt. Bör fotas när hästen är i luften eller påväg upp.

Här bredvid kan du se vinkel rakt framifrån

3.
Få skärpa
För att få bra skärpa på dina bilder är ett tips att antingen ställa in fokusen på den översta bommen i hindret eller följa med hästen en bit innan hindret.

..............................................................................................................................................................................................................................
Kommentarer
Erika säger:

sv;

ah okej :) är de några medryttar hästar eller så då?

rider du ?

2010-12-17 | 18:03:30
Bloggadress: http://eriikapettersson.blogg.se/
Erika säger:

sv; aha okej :)

nae de är med tid är svårt o få till.

2010-12-17 | 20:04:28
Bloggadress: http://eriikapettersson.blogg.se/
Matilda säger:

Tack för tipset!

2012-01-05 | 23:32:55
Sanna säger:

Sjukt bra tips ! Ska använda mig av dom nu när tävlingssäsongen börjar komma :)

2012-01-06 | 00:44:34

..............................................................................................................................................................................................................................

LÄS INNAN DU KOMMENTERAR!
- Jag vill inte kommentarer innehållande spam eller reklam.
- Jag fotar med min Nikon D7000, men information om kamerautrustning hittar du i menyn.
- Ingenting på bloggen får lov att kopieras.

Annars blir jag väldigt glad över kommentarer!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som kan se)


Hemsida/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback


Mitt namn är Natali Andreasson och jag är en tjej på 22 år! Kommer från ett litet ställe som heter Bullaren och jobbar i ett skolkök i Strömstad för tillfället. På min fritid gillar jag att fotografera, träna och allt som har med skönhet att göra, och det är även det ni kommer få läsa om här på bloggen!
Enjoy!







Alla bilder på bloggen är fotade av mig, Natali Andreasson, om inget annat anges. Inga av mina bilder får lov att kopieras utan mitt skriftliga tillstånd.