Slutartid, bländare och ISO.

För att kunna få just det ljuset du vill på dina bilder är tre stora faktorer slutartid, bländare och ISO. Tänkte förklara lite vad dessa tre betyder, kan dock inte säga hur du ställer in dom eftersom det är olika från kamera till kamera.

SLUTARTID
Slutartiden är det som avgör hur länge slutaren på kameran är uppe. Ju längre den är uppe desto mer ljus släpper den in. Så en lång slutartid gör att bilderna blir ljusare och en kort gör att den blir mörkare.
Kruxet är att bilderna oftast blir suddiga (om man inte använder stativ) vid längre slutartider och det är svårt att ta rörelsebilder.

BLÄNDARE
Bländaren reglerar också mängden ljus som läpps in i bilden, dock på ett annat sätt. Bländaren reglerar hur stor öppnaren är, istället för hur länge öppnaren är uppe, som slutartiden reglerar.
Hög bländare ger kortare skärpedjup och ljusare bild medan hög bländare ger längre skärpedjup och mörkare bild.

ISO
Iso är hur ljuskänslig kameran måste vara. Ju mörkare det är på platsen du fotar ju högre ISO måste det vara. Så fotar du utomhus när det är soligt kan du ha låg ISO.
Dock finns det såklart en nackdel. Ju höre ISO du har, ju mer brus i bilden får du. Så det rekommenderas att försöka ha så lågt ISO som möjligt.

Hoppas ni förstod någorlunda iallafall! Skriv gärna hur ni tyckte jag förklarade ;)

..............................................................................................................................................................................................................................
Kommentarer
Tilde säger:

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

2011-07-12 | 18:13:42
Bloggadress: http://djurförsäkring.net
Matilda säger:

Hade faktiskt ingen aning om vad de egentligen har för funktion, så tack! :D

2012-01-04 | 22:33:49

..............................................................................................................................................................................................................................

LÄS INNAN DU KOMMENTERAR!
- Jag vill inte kommentarer innehållande spam eller reklam.
- Jag fotar med min Nikon D7000, men information om kamerautrustning hittar du i menyn.
- Ingenting på bloggen får lov att kopieras.

Annars blir jag väldigt glad över kommentarer!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som kan se)


Hemsida/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback


Mitt namn är Natali Andreasson och jag är en tjej på 22 år! Kommer från ett litet ställe som heter Bullaren och jobbar i ett skolkök i Strömstad för tillfället. På min fritid gillar jag att fotografera, träna och allt som har med skönhet att göra, och det är även det ni kommer få läsa om här på bloggen!
Enjoy!







Alla bilder på bloggen är fotade av mig, Natali Andreasson, om inget annat anges. Inga av mina bilder får lov att kopieras utan mitt skriftliga tillstånd.