Skapa dina egna penslar i Photoshop!

Eftersom jag har fått en del förfrågningar om att visa lite tips i Photoshop tänkte jag göra ett inlägg om hur man gör sin egna pensel. Detta kan vara bra om man tillexempel vill ha en stämpel på sina bilder som ser exakt likadana ut på alla bilder, eller om man vill ha en figur på flera olika ställen som måste se likadan ut! 
1. Det första du ska göra är att skapa ett nytt, blankt dokument. Ha vit bakgrund och gör den minst 500 px i bredd, annars kommer det bli dålig upplösning på din pensel. Höjden spelar ingen roll.
2. På ditt nya dokument kan du nu göra det du vill ha som pensel, tänk dock på att ha svart text/figur/annat, annars kommer du inte kunna ändra färg på din pensel senare. Jag valde nu att bara skriva en helt vanlig text, men det går som sagt lika bra att måla.
3. När du är nöjd med hur din pensel ska se ut går du in på Edit och trycker på Define Brush Present.
4. Din nya pensel kommer nu att finnas bland dina övriga penslar, förmodligen längst ner eftersom den är nyast. Nu är det bara att klicka på den och använda den som en vanlig pensel, funkar utmärkt att ändra färg, storlek etc.
Och här ser ni resultatet av penseln! Väldigt smidigt och enkelt.
 
 
..............................................................................................................................................................................................................................
Kommentarer
Vera säger:

Ja absolut! :)

2013-05-05 | 21:48:37

..............................................................................................................................................................................................................................

LÄS INNAN DU KOMMENTERAR!
- Jag vill inte kommentarer innehållande spam eller reklam.
- Jag fotar med min Nikon D7000, men information om kamerautrustning hittar du i menyn.
- Ingenting på bloggen får lov att kopieras.

Annars blir jag väldigt glad över kommentarer!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som kan se)


Hemsida/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback


Mitt namn är Natali Andreasson och jag är en tjej på 22 år! Kommer från ett litet ställe som heter Bullaren och jobbar i ett skolkök i Strömstad för tillfället. På min fritid gillar jag att fotografera, träna och allt som har med skönhet att göra, och det är även det ni kommer få läsa om här på bloggen!
Enjoy!







Alla bilder på bloggen är fotade av mig, Natali Andreasson, om inget annat anges. Inga av mina bilder får lov att kopieras utan mitt skriftliga tillstånd.